Ervoor zorgen dat jouw geld in jouw portemonnee belandt.
Wat is debiteurenbeheer?
Debiteurenbeheer is simpelweg ervoor zorgen dat facturen betaald worden door jouw klanten. Want als klanten niet op tijd betalen heeft dit grote gevolgen. Je cashflow zakt in, je kan je eigen facturen niet meer betalen, je kunt personeel niet meer betalen. Wanneer het helemaal mis gaat, loop je zelfs risico dat je failliet gaat.
Hoe werkt debiteurenbeheer?
Bij Footprint gaan we stapsgewijs aan de slag om het debiteurenbeheer voor jouw bedrijf of organisatie goed te regelen.
1. We bepalen de categorie van de klant
Als wij gaan samenwerken om jouw debiteurenbeheer onder handen te nemen, starten altijd met een segmentatie van jouw klantenbestand. We delen je klanten op in klanten die veel aandacht nodig hebben en klanten waar we vooral niet te veel tijd en aandacht aan moeten besteden (vanuit een efficiency oogpunt natuurlijk). Zo kunnen we met een snelle analyse en enkele interviews binnen jouw organisatie snel een efficiënte aanpak formuleren.
2. We bepalen het risico van de klant
Nu analyseren we het risico waarbinnen een klant valt. Hierbij kijken we naar klanten die een hoog risico zijn, normaal risico of een laag risico.
- Hoog risico
Dit zijn klanten waarbij het gevoel al niet 100% goed was, of klanten die echt een slechte (betalings-)reputatie hebben bekend staan. Het risico is te groot om deze klanten te laten liggen en niets mee te doen.
- Normaal risico
Dit is de groep klanten waarbij jij aangeeft van hoe je het proces normaal gesproken benadert.
- Laag risico
Deze klanten staan positief bekend, a.k.a. ze betalen altijd op tijd en je hebt er een goede band mee opgebouwd.
Er zijn ook bijzondere gevallen. Denk aan klanten die kritisch zijn voor je bedrijfsvoering, waarvan een groot deel van je omzet afhankelijk is, bijvoorbeeld gelieerde bedrijven (intercompany). Binnen zo’n groep bedrijven mag je ervan uitgaan dat er onderling gewoon betaald wordt, maar een snelle controle kan nooit kwaad.
Bij onze klantsegmentatie hanteren wij de 80/20 regel gehanteerd. 80% van jouw klanten zou tot de categorie ‘normaal risico’ moeten behoren.
En alvast een tip van ons, als je risico’s wilt beperken in de toekomst, dan kun je klanten vooraf of per incasso laten betalen. Dit heeft een beperkt risico, maar je moet het wel in de gaten blijven houden. Zeker als het gaat om consumenten.
3. Aanmaningsstrategie opzetten
Oké, de klantsegmentatie en risicobepaling is gemaakt. Met deze indeling bepalen we nu welke acties in welk tempo er nodig zijn om de aanmaningsstrategie efficiënt in te richten.
Denk aan herinneringsbrieven, belacties, commerciële maatregelen en juridische maatregelen.
Wanneer er geen hoge nood is om kort op de bal te zitten bij klanten, kunnen we de strategie ruim opzetten. Als het gaat om hoge risico’s, korten we het traject flink in zodat we doelgericht en snel resultaat behalen.
4. We gaan aan de slag
Op basis van de klantsegmentatie en de gekozen aanmaningsstrategie, gaan wij aan de slag.
Heldere communicatie naar jou en jouw klant staat centraal. Daarnaast blijven we de gemaakte afspraken continu in de gaten houden, zodat efficiëntie voorop blijft staan.
Zo zorgen we ervoor dat je geld in jouw portemonnee belandt, waar het hoort.
Dus, als jij geen tijd meer wil verspillen aan het achterna rennen van je eigen geld, kies dan voor het efficiënt uitbesteden van je debiteurenbeheer bij Footprint.
Bel ons of stuur een bericht, we helpen je graag verder.
088-11 11 222 of info@footprint-services.nl