Afstuderen bij Footprint

Toekomstbestendig financieel administratief personeel aantrekken en behouden met employer branding

Footprint wil toekomstbestendige financieel administratieve processpecialisten opleiden. Tijdens het afstudeerproject van Odilia wordt onderzocht hoe het bedrijf dit het beste kan aanpakken. Zoals in de vorige blog werd omschreven, investeert Footprint in werkgeluk en talentontwikkeling van haar personeel. Footprint wil dit ook naar buiten toe communiceren om zo de juiste talenten aan te trekken en aan zich te binden. Dat doet ze met employer branding.

Employer branding

Footprint is niet het enige bedrijf dat de meest talentvolle en ambitieuze administratieve financials binnen wil halen. Daarom is het belangrijk dat ze zich als werkgever onderscheidt in de war on talent. Dit kan ze doen door employer branding in te zetten. Dit is het creëren van een sterk werkgeversmerk. Met dit sterke merk kan Footprint laten zien hoe tof het is om voor het bedrijf te werken. In het merk komen de belangrijkste waarden van een bedrijf naar voren, waar (potentiële) Footprinters zich mee kunnen identificeren.

Er is een start gemaakt met de ontwikkeling van een employer branding strategie door onder andere een persona te creëren. Een persona is een karakteristieke omschrijving van een doelgroep, in dit geval het (toekomstige) personeel van Footprint. De persona is opgesteld aan de hand van onderzoek onder het personeel. Vervolgens is deze geëvalueerd met het personeel, zodat het een goede weergave van de werkelijkheid is.

LinkedIn Learning

Naast employer branding gaat Footprint ook aan de slag met LinkedIn Learning. Dit is een abonnementsdienst van LinkedIn waarop werknemers meer dan veertien duizend online cursussen kunnen volgen. Deze cursussen worden opgesteld aan de hand van behoeften in de markt, dus daarmee is Linkedin Learning een perfecte tool om de Footprinters toekomstbestendig op te kunnen leiden. Gedurende mijn tijd bij Footprint zal ik meewerken aan op maat gemaakte leerpaden voor Footprinters. Met deze leerpaden, die afgestemd zijn op hun persoonlijk ontwikkelplan, kunnen de Footprinters hun kennis en vaardigheden doelgericht uitbreiden.

Outside-in & Inside-out

Tijdens de afstudeeropdracht wordt gekeken naar de behoeften en wensen van het personeel van Footprint en naar hoe andere bedrijven hun personeel opleiden en talent ontwikkelen. Deze outside-in en inside-out benadering zorgt ervoor dat interne behoeften en wensen gecombineerd worden met externe trends en ontwikkelingen, zodat het concept toekomstbestendig is.

Ondertussen is er al een hoop inspiratiemateriaal verzameld, maar we zijn er nog niet! Het is belangrijk dat het uiteindelijke concept bij Footprint past én uit te voeren is. Samen met de enthousiaste en betrokken Footprinters gaat dit zeker lukken!

“When people go to work, they shouldn’t have to leave their hearts at home.” – Betty Bender