Interimmen: gewoon doen!

HUP, uit die comfortzone!

“Interimmen, dat is niets voor mij!”, dacht Bas van der Heijden aan het begin van zijn carrière. Bij iedere nieuwe opdracht moet je namelijk weer een nieuwe omgeving leren kennen, je werkt met nieuwe systemen en werkt steeds samen met nieuwe mensen. Het is vaak onzeker aan wat voor een soort opdracht je begint, wie je directe collega’s worden en welke mogelijkheden de organisatie biedt. Inmiddels is hij al meer dan anderhalf jaar interimmer bij Footprint, en dat bevalt hem uitstekend! In deze blog deelt Footprint interimmer Bas zijn ervaringen.

HUP, uit die comfortzone!

Ik werkte al een aantal jaar bij dezelfde organisatie als teamleider. Deze functie was inmiddels mijn comfortzone geworden, maar ik zag dat mijn verantwoordelijkheden op kort termijn zouden afnemen. Om jezelf te ontwikkelen en te verbeteren, moet je juist uit die comfortzone stappen en ook dingen aanpakken die je minder liggen (bijv. in korte tijd continu nieuwe mensen leren kennen en mee samen werken). Ik wilde mezelf verder ontwikkelen en verbeteren, en dus moest ik toch echt uit mijn comfortzone stappen. Ook al was dit erg uitdagend en spannend, ik heb het toch gedaan door de overstap te maken naar een interim functie.

Werken als Footprint Interim Accounting Professional

Ik was op zoek naar waar mijn ambitie ligt in mijn verdere carrière. Interim zou mij veel kansen geven en de oprichters van Footprint kenden mijn krachten. Als interimmer kon ik erachter komen wat ik leuk zou vinden door steeds op nieuwe plekken te komen. Het voordeel van Footprint is dat ze jouw opdrachten zoeken op basis van je persoonlijke en zakelijke leerdoelen. De opdrachten die ik tot nu toe heb gedaan waren allemaal op gebieden waar ik vooraf geen ervaring had. En het mooie van Footprint is dat ik weet op wie ik kan terugvallen. Ik kan namelijk sparren met Jos en ervaringen uitwisselen met mijn andere interimcollega’s, zodat we elkaar verder kunnen helpen.

Hoe vaker je opdrachten doet, hoe meer ervaring je opdoet en hoe beter je weet wat je wil (en niet wil) en waar je kwaliteiten liggen. Veel mensen vragen aan mij waarom ik dan niet als zzp’er werk, als ik die vrijheid en afwisseling zoek. Maar het voordeel van werken als interimmer bij Footprint, is dat je altijd een team hebt waarop je terug kan vallen en die je helpt met je persoonlijke ontwikkeling. Ook loop je als ondernemer net wat meer risico dan wanneer je in loondienst werkt. Als je vrijheid, afwisseling en uitdaging zoekt, is Footprint interim een fantastische functie!

Waar heb je het meeste van geleerd?

Door het wegvallen van het management bij een opdracht kreeg ik plotseling taken die ik zonder ervaring op moest pakken. Daar leerde ik heel veel van. Ik werd ineens leidinggevende en stond er alleen voor. Ik moest ineens een toekomstplan opstellen en de afdeling leiden.

En is dat erg, als je nog geen ervaring hebt?

Nee, absoluut niet. Het is overal anders, dus je doet steeds een beetje ervaring op in een bepaalde rol binnen een bepaalde organisatie. Je vormt dus een flexibele houding die je bij ieder bedrijf anders kunt inzetten. Het belangrijkste wat je doet als interimmer is een organisatie helpen én jezelf ontwikkelen. Deze twee gaan bij iedere opdracht hand in hand.Ik zou met name aan starters aanraden om als interimmer te beginnen. Als je nog niet weet wat je zoekt, dan kan je op deze manier ‘gratis’ aan je cv werken door verschillende opdrachten bij verschillende bedrijven te doen. Je bouwt veel bagage op. Met name als je de ambitie hebt om veel te leren en jezelf uit te dagen, dan zou ik een interimfunctie zeker aanraden.

Footprint interimmers laten bij iedere opdracht hun voetafdruk achter, hoe doe jij dat?

Bij een opdracht heb ik nieuwe rapportages en werkinstructies geschreven op basis waarvan ik medewerkers heb ingewerkt.  Bij een andere opdracht was er geen taakverdeling en overzicht wat de betreffende afdeling (debiteuradministratie) moest uitvoeren. Sterker nog, tijdens mijn opdracht heb ik een heel nieuw team aangesteld om zo een structureel proces op te zetten. Deze opzet diende vanaf dat moment als standaard voor alle andere administraties binnen de organisatie. Daarnaast was de betalingsachterstand met meer dan 50% teruggebracht. Deze structuur gebruikt het bedrijf in kwestie tot op de dag van vandaag nog steeds, en daar ben ik erg trots op!

Bij mijn huidige opdracht ben ik bezig met de trend Robotics, waarbij ik met een projectteam verschillende robots opzet die in de toekomst gebruikt zullen worden. Totaal iets anders, en dat maakt interimmen zo tof!

De ‘angsten’ die ik voorheen had bij een interimfunctie, zijn nu zeker weggenomen. Je oude comfort zone ruil je in voor een nieuwe. Je bent het gewend om steeds aan nieuwe opdrachten te beginnen, en je ziet het juist als een uitdaging om nieuwe mensen en systemen te leren kennen.

Mijn boodschap? Interimmen: gewoon doen!

Bas van der Heijden Interim