Het belangrijkste element in debiteurenbeheer is de inzet van de juiste mensen. Wij kiezen daarom altijd voor een commercieel ingestelde financial of een gestructureerde sales medewerker, maar het liefste zetten we beiden in. Zo kunnen we succes garanderen. De financiële risico’s zijn namelijk groot en het commerciële belang ook: het gaat om jouw klanten en je wil dat ze bij je terugkomen.
Footprint en het debiteurenbeheer
Bij Footprint zoeken wij daarom altijd de samenwerking op met de salesafdeling. We gaan voor een goede afstemming waarin de meest gevoelige klanten een speciale behandeling krijgen. En dit werkt! Door focus aan te brengen in de aanpak en zoveel mogelijk tijd besteden aan jouw belangrijkste klanten, maakt dat de samenwerking snel effectief is. Vanuit deze samenwerking is ook de communicatie zoveel makkelijker. Uiteindelijk is efficiënt debiteurenbeheer een kwestie van heldere communicatie naar jou en je klanten.
Als de klantenindeling eenmaal staat en de vaste procedures zijn bepaald, gaan we aan de slag met structurele opvolging. Debiteurenbeheer is altijd een kritisch proces geweest. Alle tijd die we hierin stoppen, stoppen we in efficiënte processen en klanten. Procedures opstarten die vanwege tijd en prioriteit niet kunnen worden opgevolgd, is gewoon tijdverspilling. Wij volgen liever jouw top-3 klanten die we kunnen afwikkelen, dan dat we eenmalig 200 klanten aanschrijven.
Hoe werkt dat dan, dat debiteurenbeheer?
Een mooie benadering hiervoor is een omgekeerde L in de ouderdomslijst van de openstaande posten. De klanten met het grootste openstaand saldo en de klanten met het oudste saldo worden als eerste opgepakt. En naarmate het proces vordert, wordt de top steeds kleiner en minder oud.
Debiteurenbeheer leert je waar er hiaten in je processen zitten. Een klant betaalt (meestal) niet veel te laat wanneer deze tevreden is. Zo kunnen er problemen liggen bij onder andere:
- Onjuistheden in de facturatie;
- Het niet vooraf controleren van de kredietwaardigheid van de klant;
- Service disputen;
- Betalingsopties;
- Onvoldoende opvolging.
Wij maken het verschil
Hierin maakt Footprint echt een verschil door deze issues op te pakken en op te lossen. Dit zorgt direct voor minder nieuwe late betalingen en bijbehorende issues. Voor alle problemen zijn technische oplossingen die vaak helemaal niet kostbaar zijn voor een organisatie, maar wel een groot verschil maken. En dit soort issues voorkomen brengt ook een groter mate van professionaliteit met zich mee.
Dus, als jij geen tijd meer wil verspillen aan het achterna rennen van je eigen geld, kies dan voor het efficiënt uitbesteden van je debiteurenbeheer bij Footprint.
Bel ons of stuur een bericht, we helpen je graag verder.
088 – 1111 222
info@footprint-services.nl
Kies nu voor het uitbesteden van je debiteurenbeheer bij Footprint.